2.- Els Bufadors de Beví

la serra dels Bufadors
Ruta:
Caminada per conèixer un racó esplèndid, d'una gran bellesa i amb un encant màgic: la serra dels Bufadors. Es diu així per uns forats i escletxes que hi al terra i per on surt corrent d’aire. El lloc té un microclima especial (trobareu grans blocs de roca coberts de molsa i una vegetació ben diferent a la de l'entorn) degut a la seva situació en la part obaga de la serra.

Caminada circular que dóna la volta a la serra dels Bufadors. L'aproximació en cotxe la farem per la pista forestal que surt de Santa Maria de Besora en direcció a Llaés i a Ripoll. El traçat no presenta dificultats: inicialment és planer per la part assolellada i de tornada, per la part obaga.

Temps i distància:
2 hores i 30 minuts.
5,24 kms.

Dificultat:
Baixa.

Punts d'aigua:
Sense punts d'aigua.

Recorregut:
Per arribar al punt de sortida farem l'aproximació en cotxe: agafarem la carretera C17 en direcció a Puigcerdà i entrarem al poble de Sant Quirze de Besora per la cruïlla dels semàfors. Hem de passar per sobre el pont del riu Ter i al final del pont, enfilar a l'esquerra per la carretera BV5227. Travessarem la via del tren i seguirem durant uns 7 kms., fins arribar a Santa Maria de Besora. Quasi al final de la recta que travessa el poble, trobarem a mà esquerra la senyalització que indica "a Ripoll per Llaés". Hem d'agafar aquesta estreta pista cimentada que recorre un paisatge molt bonic i que està en prou bon estat per poder-la fer amb un vehicle tipus turisme. Cal que aneu alerta ja que els revolts són molt tancats i constantment trobem pujades i baixades pronunciades. Després de recórrer 3,5 kms. arribarem al coll de Beví on aparcarem el cotxe: serà el nostre punt de sortida i arribada.

Iniciarem el recorregut tot reculant de baixada per la pista per on hem vingut i fins trobar, a 300 metres i a la dreta, una cruïlla amb l'indicador de Mas Veí. Agafarem la pista que marxa en sentit nord-est i que ens portarà a fer planerament tota la cara assolellada de la serra dels Bufadors (aquest mateix camí tomba cap a la part obaga en el seu tram final). Primer trobarem una ampla plana a la nostra dreta (hi acostumen a aparcar vehicles) i a continuació l'indicador dels bufadors. Farem la baixada per un ample camí de pedra en sentit nord fins que, en la seva part final, trobarem un altre indicador que ens farà desviar cap a llevant per un agradable corriol: hem passat de la banda solella a l'obaga. Trobarem un tercer indicador en el qual hi podrem llegir una interessant explicació de l'entorn que trobarem. En aquest punt, hem d'agafar el camí que marxa un xic enfilat per la dreta i que ens portarà a trobar els primers forats.

L'indret no és gaire gran, de forma allargassada i un pèl estret. Ens hem de fixar en els forats que es van trobant de forma dispersa al terra. Si hi acostem l'orella, notarem que l'aire que surt és fred i, a vegades, es pot arribar a escoltar com l'aire xiula en el seu interior, d’aquí el nom de bufadors. El terreny és inestable i es recomana no entrar dins dels bufadors. Val la pena entretenir-se una estona per tota la raconada. L'entorn és màgic i el silenci, especial.

Continuarem el recorregut pel corriol que marxa en direcció est. El camí es comença a enfilar per anar a buscar la carena i, la part final del recorregut, ja la farem tota per la part alta de la serra.

En arribar a la carena trobarem una bifurcació de camins: un baixa en direcció sud cap a la cara solella i l'altre puja en sentit est, que és el que nosaltres hem d'agafar. Arribarem al collet dels Bufadors on podrem veure (aneu alerta amb l'estimball i sigueu prudents!), una magnífica vista tant del recorregut que hem fet com del poble de Santa Maria de Besora. Al fons, la serra de Bellmunt. Continuarem carenejant i resseguint el corriol. Durant el recorregut veurem, a la nostra esquerra, la cara sud del Pirineu, amb el Puigmal destacant, i també el castell de Llaés en primer terme. També passarem per un racó farcit de boix grèvol, un arbre escàs i molt bonic, tant per la seva fulla com per les boles vermelles que regala quan floreix. El tram final del recorregut el farem en sostinguda baixada fins arribar al coll de Beví, punt on trobarem la pista encimentada on hem deixat aparcat el cotxe en arribar. La tornada amb el cotxe la farem pel mateix camí per on hem vingut.

Anònim ha dit...

Ahir vam anar a fer l'excursió. El lloc és magnific i al blog està molt ben explicat. Cal dir però que almenys 3 dels indicadors ressenyats ( a partir del pla on es poden aparcar cotxes) actualment o no hi són o han canviat l'indicador i no hi apareixen "els bufadors".