12.- Forat Micó

Ruta:
Caminada circular per conèixer el congost de Forat Micó, un indret molt bonic que queda com a pas esberlat pel riu Ges entre les serres de Bellmunt i Curull. Arrel de la construcció de la presa de Forat Micó, ha quedat com el camí més accessible per anar a peu de Sant Pere de Torelló fins a Vidrà.

Resum:
Ruta que iniciarem a l'entrada del congost. L'aproximació la farem en cotxe per la carretera local BV5224 que passa per Sant Pere de Torelló en direcció a Olot i Sant Andreu de la Vola. Aparcarem el vehicle després de creuar el riu i havent passat la residència casa de pagès La Teularia.
La caminada ressegueix el riu Ges: de pujada per la seva banda esquerra, i de baixada per la seva banda dreta. Veurem, des de dalt, la presa de Forat Micó, trobarem la casa de pagès de La Vall i arribarem al salt d'aigua del Salt del Molí. De tornada, passarem per les cases de pagès Espaulella i Rabassola.

Temps i distància:
2 hores i 45 minuts.
10,38 Kms.

accés dades tècniques, i track per GPS

Dificultat:
Mitja - baixa, amb un traçat agradable i sense complicacions.
En cas de ser-ne temporada o de dies de pluja, cal estar atent amb el cabal d'aigua del riu Ges, doncs el creuarem de forma continuada en diverses ocasions: d'anada 5 vegades (2 en cotxe i 3 a peu -tot i que hi ha habilitades unes passeres per no mullar-se), i 2 vegades de tornada (totes en cotxe). Val a dir també, però, que a major cabal d'aigua del riu més gran és l'espectacularitat del salt d'aigua del Salt del Molí.
Visualitzar altimetria.

Punts d'aigua:
Aneu proveïts, doncs no trobarem cap punt d'aigua.

Recorregut:
Per arribar al punt de sortida, primer haurem de fer l'aproximació en cotxe. Arribarem a Sant Pere de Torelló per la carretera local BV5224, creuarem el poble i continuarem per la mateixa carretera en direcció a Olot i Sant Andreu de la Vola. Després de recórrer 1,5 km., al punt quilomètric 12,5 i al final d'una recta que acaba en un pont força estret (se'l coneix com "el pont aterrat"), trobarem al mig de la corba el trencall a l'esquerra amb un clar indicador de la residència casa de pagès La Teularia. Agafarem la pista i creuarem dues vegades el riu Ges, l'última després de trobar a la nostra esquerra la residència casa de pagès La Teularia, i aparcarem el vehicle, després d'haver travessat el riu, per començar la caminada.
Tot el tram inicial del recorregut fins arribar al salt d'aigua, està senyalitzat amb les marques grogues i blanques del PRC47.
Començarem la caminada a peu. Creuarem el riu en tres ocasions per les passeres que hi ha i que ens ajudaran a no mullar-nos. El camí segueix planer fins arribar a l'entrada del congost. A partir d'aquí i de manera sostinguda comença a enfilar-se (ja veureu que, en pocs metres el llit del riu queda força avall) fins arribar a una tanca de ferro de color verd, amb la presa de Forat Micó a baix a la nostra dreta.
Passarem la tanca i seguirem pujant per l'ampla pista que racona el camí fins trobar la casa de pagès de La Vall. A la nostra esquerra, i enfilat, veurem el Santuari de Bellmunt. Just abans d'arribar a la casa -que ens queda amagada darrera un petit turó- agafarem una pista de desemboscar que marxa a la nostra esquerra. Hem d'estar al cas, doncs aproximadament a uns 30 metres, a la dreta i de baixada, comença el camí que hem de seguir (està marcat amb els senyals del PR).
El traçat d'aquest camí que agafarem i que no deixarem fins trobar el baixant cap al salt d'aigua és d'un contrast magnífic: les raconades obagues que trobarem amb faigs i boixedes són espectaculars.

Després de creuar-nos amb la pista de desemboscar que hem deixat d'inici, arribarem a la Tosca de Degollats, una gran i curiosa roca d'origen calcari per on baixa aigua de forma constant durant la major part de l'any. Després d'admirar-ne la majestuositat, continuarem el camí en direcció a Vidrà -també trobarem un indicador després de passar la Tosca- tot resseguint el congost. Poc després de la primera raconada passada La Tosca sortirem del corriol per on venim per abocar a una pista més ampla que baixa cap a la nostra dreta: hem de continuar recte perquè si no ens desviaríem i aniríem a parar a baix al riu. Aquest camí, que segueix més ample, ens portarà després d'una lleugera pujada i en una assolellada corba d'esquerra, a trobar la senyalització del salt d'aigua del Salt del Molí. Hem d'agafar el desviament a la dreta, en sentit est, per un corriol amb un descens força pronunciat (aneu alerta i no patineu si està humit!). A mesura que anirem baixant, anirem sentint més fort la fressa de l'aigua en caure pel salt.
Arribarem davant la gorga i aprofitarem per gaudir de l'entorn (contempleu les runes que queden de l'antic molí) i del magnífic salt d'aigua.
Arribats aquí, iniciarem el camí de tornada canviant de banda de riu: creuarem per les passeres que trobarem i ens enfilarem pel camí que puja pel mig de les runes de l'antic molí i que ens portarà just a sobre del salt. Seguirem pujant fins trobar, transversalment, un camí que agafarem en direcció sud i cap a la nostra dreta (Un moment! Quan sigueu aquí és molt aconsellable que us desvieu uns poc metres a l'esquerra fins arribar al pont del Molí. Val molt la pena).
Reprenem, si és que hem anat fins al pont, el camí per on veníem fins trobar un indicador que ens direccionarà cap a Salgueda i el Puig de les Àligues:  passarem pel costat d'una torre d'alta tensió i trobarem un parell d'obagues amb unes frondoses raconades de faigs. Aquest camí, en el seu tram inicial, el farem per una llarga i sostinguda pujada que ens menarà a un collet -d'aquí surt el camí de Toriscada-, i que continuarà per una llarga baixada ja per la part solella fins trobar un ample camí transversal que passa pel fons de la vall a on abocarem. Just abans d'ensopegar amb aquest camí i amb el petit torrent de Salgueda que hi ha al costat,  al turó del davant, i enfilada, veureu la casa de pagès Espaulella a on hi arribarem per una curta però dreta pujada que s'enfila a la dreta: les vistes són magnífiques i l'entorn molt agradable.

Una vegada a dalt del pla, el camí continua per davant del pou d'aigua que hi ha després de la pallissa. Anirem raconant fins arribar planerament a un collet situat just després d'una corba d'esquerra. Aquí iniciarem una llarga i pronunciada baixada plena de ramals de camí que podrien confondre'ns, però no patiu perquè tots van a confluir al mateix punt. Trobarem una tanca feta amb barres de fusta que haurem de passar recta, deixant el camí que marxa a la dreta. Ens trobarem també amb una altra torre d'alta tensió i arribarem al camí dels Ferrers, des d'on tindrem unes espectaculars vistes de l'entrada al congost del Forat Micó. Continuarem per una altra llarga baixada que ens portarà fins a una plana on trobarem la casa de pagès de Rabassola.

Situats a la plana, i quedant Rabassola a la nostra dreta, trobarem el camí continuant tot recte en el mateix sentit de baixada i en direcció sud fins al fons de la plana, per l'esquerra d'un pi solitari  que hi ha. Hem de deixar la pista més ampla que marxa cap a la nostra dreta i que segueix per creuar el riu Ges.

L'avantatge de baixar per aquest camí és que no hem de creuar el riu en cap moment. El traçat es va decantant cap a la nostra esquerra, amb dues amples raconades per vorejar dos camps de conreu que trobem. Just després arribarem al davant d'una altra torre d'alta tensió des d'on també veurem de prop la casa de La Teularia. Ens aproximarem a la torre i baixarem per la nostra esquerra pel pla rocam que trobem i que ens abocarà a la pista on hem deixat aparcat el cotxe.

Toca girar el cotxe, si no ho hem fet en arribar, i tornar pel mateix camí per on hem vingut.