13.- Forat Micó i Pic de l'Àliga

vista de la Plana de Vic des de dalt el Pic de l'Àliga

Ruta:
Caminada circular per conèixer el congost de Forat Micó i el Pic de l'Àliga. El primer, un bonic racó que queda com a pas esberlat pel riu Ges entre les serres de Bellmunt i Curull,  i el Pic de l'Àliga, un mirador amb una altitud de 1.342 metres i unes vistes espectaculars.

Resum:
Ruta que iniciarem a l'entrada del congost. L'aproximació la farem en cotxe, per la carretera local BV5224 que passa per Sant Pere de Torelló en direcció a Olot i Sant Andreu de la Vola. Aparcarem el vehicle en una pista interior, després de creuar el riu una vegada passada la residència casa de pagès de La Teularía.
La caminada, en el seu tram inicial, ressegueix el riu Ges per la seva banda esquerra fins arribar al salt d'aigua del Salt del Molí. Continuant el traçat del riu, i ja des de la zona de Vidrà ens enfilarem cap al Pic de l'Àliga pel camí de la Canal. Passarem per la casa de pagès de la Coma del Coll, les planes de Collsaplana i, de baixada, per les cases de La Vinyeta i Rabassola.

Temps i distància:
4 hores i 30 minuts.
16,85 kms.

Dificultat:
Mitja, amb un traçat agradable i sense complicacions.
En cas de ser-ne temporada o de dies de pluja, cal estar atent amb el cabal d'aigua del riu Ges, doncs el creuarem de forma continuada en diverses ocasions: d'anada 5 vegades (2 en cotxe i 3 a peu -tot i que hi ha habilitades unes passeres per no mullar-se-), i 2 vegades de tornada (totes en cotxe). Val a dir també, però, que a major cabal d'aigua del riu més gran és l'espectacularitat del salt d'aigua del Salt del Molí.

Punts d'aigua:
Aneu proveïts, doncs no trobarem cap punt d'aigua.

Recorregut:
Per arribar al punt de sortida, primer haurem de fer l'aproximació en cotxe. Arribarem a Sant Pere de Torelló per la carretera local BV5224, creuarem el poble i continuarem per la mateixa carretera en direcció a Olot i Sant Andreu de la Vola. Després de recórrer 1,5 km., al punt quilomètric 12,5 i al final d'un recta que acaba en un pont força estret (se'l coneix com "el pont aterrat"), trobarem al mig de la corba el trencall a l'esquerra amb un clar indicador de la residència casa de pagès de La Teularia.  Agafarem la pista i creuarem dues vegades el riu Ges, l'última després de trobar a la nostra esquerra la residència casa de pagès de La Teularia, i aparcarem el vehicle, just després d'haver travessat el riu, per començar la caminada.
Tot el tram inicial del recorregut fins arribar al salt d'aigua, està senyalitzat amb les marques grogues i blanques del PRC-47.

casa de pagès de La Teularia

Començarem la caminada a peu. Creuarem el riu en tres ocasions per les passeres que hi ha i que ens ajudaran a no mullar-nos. El camí segueix planer fins arribar a l'entrada del congost. A partir d'aquí i de manera sostinguda comença enfilar-se (ja veureu que, en pocs metres el llit el riu queda força avall) fins arribar a una tanca de ferro de color verd, amb la presa de Forat Micó a baix a la nostra dreta.
Passarem la tanca i seguirem pujant per l'ampla pista que racona el camí fins trobar la casa de pagès de La Vall. A la nostra esquerra, i enfilat, veurem el Santuari de Bellmunt. Just abans d'arribar a la casa -que ens queda amagada darrera un petit turó- agafarem una pista de desemboscar que marxa a la nostra esquerra. Hem d'estar al cas, doncs aproximadament a uns 30 metres, a la dreta i de baixada, comença el camí que hem de seguir (està marcat amb les senyals del PR).

El traçat d'aquest camí que agafarem i que no deixarem fins trobar el baixant cap al salt d'aigua és d'un contrast magnífic: les raconades obagues que trobarem amb faigs i boixedes són espectaculars.
Després de creuar-nos amb la pista de desemboscar que hem deixat d'inici, arribarem a la Tosca de Degollats, una gran i curiosa roca d'origen calcari per on baixa aigua de forma constant durant la major part de l'any. Després d'admirar-ne la majestuositat, continuarem el camí en direcció a Vidrà -també trobarem un indicador després de passar la Tosca- tot resseguint el congost. Poc després de la primera raconada passada La Tosca sortirem del corriol per on venim per abocar a una pista més ampla que baixa cap a la nostra dreta: nosaltres hem de continuar recte, en direcció nord, perquè si no ens desviaríem i aniríem a parar a baix el riu. Aquest camí, que segueix més ample, ens portarà després d'una lleugera pujada i en una assolellada corba d'esquerra, a trobar la senyalització del salt d'aigua del Salt del Molí. Hem d'agafar el desviament a la dreta, en sentit est, per un corriol amb un descens força pronunciat (aneu alerta i no patineu si està humit!). A mesura que anirem baixant, anirem sentint més fort la fressa de l'aigua en caure pel salt.

Arribarem davant la gorga i aprofitarem per gaudir de l'entorn (contempleu les runes que queden de l'antic molí) i del magnífic salt d'aigua.

Continuarem la caminada canviant de banda de riu. Creuarem per les passeres que hi trobarem, i ens enfilarem pel camí que puja precisament pel mig de les runes del molí i que ens situarà just a sobre del salt. Seguirem pujant fins trobar de forma transversal un camí: l'agafarem en sentit nord, cap a la nostra esquerra, i en pocs metres ens portarà fins al bonic pont del Molí.
Tot seguint les marques del PRC-47, passarem el pont i seguirem a la dreta el camí que continua en paral·lel al riu. Aproximadament a uns 200 metres, el camí ens aboca a creuar el riu: caldrà fer-ho per on millor ens vagi, doncs no hi ha cap pas ben definit. Continuarem guiant-nos per les senyals grogues i blanques que ens portaran, en lleugera pujada, a trobar una ampla pista: és la que va de Vidrà a St. Bartomeu de Covildases, i on deixarem el PRC-47. La seguirem en sentit est durant aproximadament un parell de quilòmetres fins trobar, a la nostra dreta, un pal indicador que diu "Can Puig".
En aquest punt hem de deixar la pista on ens trobem i agafar el corriol de la dreta que, amb una llarga i sostinguda pujada que en algun punt ens fa passar per enmig de la riera, ens portarà cap a dalt el coll de la Coma del Coll. Estem pujant per La Canal, una de les obagues de faigs més boniques i frondoses de la zona. Arribarem a dalt el coll de la Coma del Coll, on trobarem l'indicador que ens orientarà, en direcció nord-est, per pujar a l'enfilat Pic de l'Àliga, una talaia amb unes vistes espectaculars que demana passar-hi una bona estona.

Des de dalt el Pic de l'Àliga, vista del Santuari de Bellmunt enmig d'un mar de boira

Retornarem fins al coll de la Coma del Coll pel mateix camí que hem fet, i carenejarem cap a llevant fins trobar, en poca estona, l'indicador que ens farà desviar canviant de sentit cap a la nostra dreta, per agafar el camí de baixada que ens portarà fins a la  casa de pagès de la Coma del Coll, situada en un entorn privilegiat. Arribats a la casa, el camí que hem de seguir el trobarem que marxa planer a la nostra dreta en direcció ponent (cal estar alerta de no anar a parar a l'ampla pista que marxa pel seu dessota). És un agradable corriol que de manera força planera ens portarà a trobar les planes de Collsaplana.

En aquest punt, derivarem en direcció ponent per anar a buscar la llarga pista de baixada que ens portarà fins passar pel costat de la casa de La Vinyeta, ara reconvertida en una casa d'agroturisme i masoveria. Al costat mateix veurem l'antic Castell de La Vinyeta. Just poc després de deixar la casa toparem amb una ferma i gran tanca de ferro. Aquí cal deixar l'ample camí on ens trobem, i tombar cap a la nostra dreta per seguir baixant. Aquest nou traçat ens portarà fins a les planes del davant la casa de pagès de Rabassola. Situats a la plana, el camí segueix en direcció sud, just pel costat esquerre d'un pi solitari que hi ha (hem de deixar la pista més ampla que marxa cap a la nostra dreta i que segueix per creuar el riu Ges). L'avantatge de baixar per aquest camí és que no haurem de creuar el riu en cap moment. El darrer tram l'encararem en direcció a l'ampla raconada que fa un gran camp de conreu que trobarem. Just després de passar-lo, arribarem al davant d'una torre d'alta tensió des d'on veurem de prop la casa de La Teularia. Ens aproximarem a la torre i baixarem per la nostra esquerra pel rocam que trobarem i que ens portarà a la pista on hem deixat aparcat el cotxe.
Toca girar el vehicle, si no ho hem fet en arribar, i tornar pel mateix camí per on hem vingut.

Ricard Masferrer ha dit...

El passat dimarts vaig fer aquesta volta seguint les indicacions de la teva descripció de la ruta i la vaig gaudir molt. He fet un escrit al meu bloc (http://fragmentspetits.blogspot.com/2011/07/forat-mico-i-pic-de-laliga.html) on he utilitzat el teu mapa i també el teu perfil de la ruta.
Molt bon bloc amb descripcions molt acurades. Tinc pensat anar a donar un tomb pel Puigsacalm i per fer-ho escolliré alguna de les rutes que descrius.