6.- Bellmunt, per Gargantes i coll d'Hi era de Massa

Ruta:
Amb aproximació des de Sant Pere de Torelló, caminada circular que consisteix en arribar fins al Santuari de Bellmunt passant per Coll de Duec, les Valls de Saderra, el coll de les Gargantes i el coll d'Hi era de Massa. La tornada es fa per la carena, arribant de nou a Coll de Duec i a la casa de pagès de la Redortra.

Resum:
Sortida des de la casa de pagès de la Redortra tot pujant per la carretera asfaltada en la seva part inicial. La deixarem per anar a buscar el coll de Duec. Baixada cap a les Valls de Saderra per pujar fins al coll de les Gargantes. Continuarem per la part obaga de la Serra de Bellmunt fins al coll d'Hi era de Massa. Pujarem fins arribar a dalt el santuari de Bellmunt.
La baixada la iniciarem per la carena que ens portarà fins a coll de Duec, per on seguirem baixant fins a la casa de pagès de la Redortra.

Temps i distància:
4 hores.
14,51 kms.

Dificultat:
Mitja baixa.

Punts d'aigua:
A dalt l'esplanada del Santuari, la font de Sant Marc.

Recorregut:
Sortirem de Sant Pere de Torelló per anar a buscar la carretera asfaltada que puja cap al Santuari de Bellmunt i aparcarem el cotxe pels voltants de la casa pagès la Redortra. Iniciarem la caminada de pujada per la carretera i després dels primers revolts i d'haver recorregut uns 500 metres, trobarem a la nostra esquerra i en sentit oest, al mig d'un ample revolt, un desviament cap a una pista de terra que hem d'agafar fins trobar, a pocs metres, un tancat per al bestiar. En aquest punt, ens desviarem cap a la nostra dreta per anar pujant, primer pel mig d'alzines i roures, i després per una ampla plana fins que trobarem una tanca de fusta, just abans d'arribar a coll de Duec.
Quan siguem al coll, iniciarem una llarga baixada en direcció oest, per un corriol molt malmès per l'aigua en el seu tram inicial però que en pocs metres esdevé més ample i còmode passant pel mig de roures i alzines, i que ens portarà fins a les planes de Saderra. Hem d'anar baixant sense deixar l'ample camí on ens trobem. En un punt determinat, al sortir de l'arbreda, trobarem una corva d'esquerra que ens farà canviar el sentit de baixada. Hem de seguir baixant per la pista dibuixada. Passarem per la casa de pagès de la Coma de Saderra.

Seguirem baixant fins arribar a trobar un gran camp de conreu que passarem per la seva banda esquerra.
Just quan la pista voreja el capdavall del camp, dibuixant una llarga corba de dreta, trobarem l'indicador identificatiu de les Valls de Saderra. Agafarem el ramal que marxa en sentit nord, deixant la pista on ens trobem i seguint els indicadors per enfilar el camí cap al coll de les Gargantes, un dels recorreguts més bonics que podem fer aquests verals.
En aquest punt del recorregut haurem entrat al PRC45 pel que anirem trobant els corresponents senyals grocs i blancs. Al final de la curta recta de pujada que hem agafat, trobarem el poc que queda de la casa de pagès de Les Valls. La vorejarem per la seva part esquerra, pel costat d'una gran figuera. Les feixes i els grans roures que hi trobarem ens fan pensar en què la casa es trobava en un entorn que havia de ser molt bonic i ben cuidat. Passada la casa, iniciarem l'agradable i exigent camí de pujada fins el coll de les Gargantes.
Arribats al petit pla del coll, seguirem pel corriol que continua en sentit est i que transcorre per la zona obaga de sota la muntanya de Bellmunt. Trobarem encara un parell més de curtes pujades de pedra abans de seguir planejant.
Hem d'estar atents en aquest tram del recorregut, doncs després d'una estona de planejar, arribarem a un punt on trobarem un senyal de desviament del PRC45 per un camí que de sobte canvia de sentit i s'enfila a la nostra dreta. Seguint sense sortir del PR, hem de deixar el corriol on estém (hi han senyals que també ens avisaran) i enfilar-nos fins a la l'ample pista de desemboscar que trobarem a sobre nostre.
Iniciem un llarg recorregut pel mig d'una gran i frondosa fageda: el bosc de les Fages. Com que continuem dins el PR els senyals que anirem trobant ens ajudaran -sense deixar en cap moment l'ample pista on ens trobem- a arribar al coll d'Hi era de Massa (aqui si deixem el PR).
Comencarem la pujada cap al Santuari de Bellmunt: poc tros, però s'enfila de valent. Arribarem a dalt l'esplanada, moment que aprofitarem per gaudir de les vistes des dels diferents miradors que hi trobarem.

Per a la tornada, sortirem de l'esplanada del davant el Santuari per l'ample camí de ciment, en sentit ponent. Just abans d'arribar al primer revolt, tombem cap a la dreta per seguir el camí que marxa en direcció a les antenes de telecomunicacions que veureu. Després de passar per davant d'aquestes instal·lacions, continuarem resseguint tota la llarga carena per dalt -està senyalitzat amb la marca d'un punt rodó vermell- i això ens permetrà gaudir de les vistes magnífiques que se'ns ofereixen i anar combinant la part solella amb l'obaga -alzines i roures amb faigs-. Just al capdavall de la carena, el propi camí ens fa girar cap a la nostra esquerra, tombant definitivament a la part assolellada i fins arribar al Mirador, parada obligatòria per les seves excel·lents vistes de la Plana: en primer terme la vall de Saderra, el Castell de Torelló i el castell d'Orís. És en aquest punt, si prenem de referència el santuari de Bellmunt, ens trobem en la part més allunyada de la serralada. Ara seguirem el camí, tot de baixada, que de forma longitudinal ens farà anar recuperant la perpendicularitat del Santuari i fins arribar, sense pèrdua, al Coll de Duec.

Arribats aquí, girant cap a la nostra esquerra per seguir baixant en direcció a Sant Pere de Torelló, reseguint el mateix camí que hem fet de pujada. Arribarem a la carretera asfaltada que puja al Santuari, i l'agafarem de baixada fins arribar a la casa de pagès de la Redortra, el nostre punt de sortida.