3.- Les Escletxes de Freixeneda





Aquest racó també es coneix amb altres noms: les Escletxes de la Correjada, les Escletxes de l'Euga o les Escletxes de les Clapisses.
Segons m'ha indicat l'Edu Rifà, col.laborador del mapa de l'editorial Alpina, i atenent a les indicacions que a ell li va fer en Ramon Vila d'Abadal, aquest indret també es coneix com pels Volts de Correjada.  

Segons sembla, cap a l'any 1425 hi va haver en aquest lloc un terratrèmol molt fort que va ser l'origen d'aquestes grans escletxes obertes al terra. In situ, podrem comprovar la magnitud d'aquell sisme, ja que s'aprecien uns moviments de grans blocs de roca, amb una profunditat considerable de 2 a 4 metres, i amb una forma longitudinal que ens permet passejar-hi per dins (en algunes millor que en d'altres).

Tot plegat, barrejat amb la seva orientació obaga, ha conformat un microclima en el seu interior molt particular: les parets de pedra estan cobertes per una molsa molt atapeïda i hi trobem grans i vells faigs arrelats directament a la roca.
Aquesta vegetació de faigs i boixos, ho encatifa i ho amaga tot, motiu pel qual tant les escletxes com tot el seu entorn queda força arrecerat. La passejada es converteix doncs en una descoberta contínua.

També deixeu-me agrair l'agradable companyia amb qui vàrem fer aquesta sortida: el Joaquim Mena, el Ramon Planas i el Josep Soldevila, veïns de Sant Quirze de Besora i de Vidrà i grans coneixedors del lloc, que van tenir l'amabilitat d'acompanyar-nos i ensenyar-nos les principals escletxes del racó. Sense ells no hauríem pogut gaudir tal i com ho vàrem fer.                    
                        
Ubicació:
A la serra de Freixeneda. L'indret queda a prop de Vidrà, després de passar el petit poble de Ciuret.

Nota:
Contradient l'esperit divulgatiu d'aquest bloc, en aquesta caminada no publico l'accés a l'indret. Aquest esperit de preservació és el que contínuament em va transmetre en Ramon Planas quan me'l va ensenyar. I li vull respectar. És tant espectacular, que hem d'intentar conservar-lo com sigui.
















5 comentaris:

edu rifà ha dit...

felicitats per les fotos i per descobrir l'indret. En Ramón Vila-Abadal em va fer canviar el nom dels esquies de les eugues pel de Els volts de Corretjada, al mapa de l'alpina.

Jordi Dorca ha dit...

Excel·lent, un gaudi de fotografies.

Tworistes ha dit...

Jo hi he estat!
Es un puesto increible i la caminata ja su val!
Estic d'acord en que l'accès a l'indret no es difongui per, com bé dius, tractar de respectar-lo el màxim possible.

JOAN GONZÁLEZ_MIRATGES ha dit...

HOLA ANTONI

SOC FOTOGRAF DE NATURALESA I ESTIC INTERESAT EN AQUET LLOC...PORFA... PASEM REF.

MAIL. jgonzalez51@gmail.com

BLOG... www.joangonzalez.es

salut i gracies
joan

Anònim ha dit...

Estic d'acord amb vosaltres, vaig tenir la sort de poder gaudir d'aquet indret amb l'intenció de muntar un itinerari per qué la meva gent ho conegues, quand en vaig sortir tenia la certesa de que per part meva s'ha de preservar a tota costa l'accés a aquet lloc per qué continuî la seva "especial" vida.
Anna (Manresa)