4.- Bellmunt, la volta circular per baix

Ruta:
Amb aproximació des de Sant Pere de Torelló, caminada circular que dóna la volta per tota la Serra de Bellmunt per la seva part baixa. En cap moment arribem a dalt el Santuari.

Resum:
Sortida des de la casa de pagès de la Redortra pujant per la carretera asfaltada (només en el seu tram inicial). La deixarem per anar a buscar el PRC45 de baixada, i que ens portarà fins a la pujada del Coll de la Portella.
Després, baixarem cap a la casa de pagès de la Vall, passarem per la roca de la Tosca de Degollats, ens enfilarem cap al Coll d'Hi Era de Massa, continuarem fins al Coll de les Gargantes, la Vall de Saderra, el Coll de Duec i, ja de tornada, a la casa de pagès de la Redortra.

Temps i distància:
4 hores.
15,62 kms.

Dificultat:
Moderada
Visualitzar altimetria

Punts d'aigua:
En el tram d'Hi Era de Massa fins el Coll de Gargantes trobarem l'indicador de Font Viva.

Recorregut:
Arribarem a Sant Pere de Torelló des d'on haurem de buscar la carretera asfaltada que puja fins al Santuari de Bellmunt. Aparcarem pels volts de la casa de pagès de la Redortra.
Iniciarem la caminada tot pujant per la carretera asfaltada. Desprès d'una colla de revolts seguits que trobarem a l'inici, encararem una llarga i sostinguda recta que puja en sentit est. Deixarem la carretera just en l'últim revolt per agafar el corriol que s'enfila a la nostra dreta fins a trobar-nos, transversalment, amb el PRC45. En algun tram d'aquesta part del recorregut la vegetació és força bruta.
Cal que estiguem atents en tres punts durant aquest tram de camí que ens porta fins trobar el PRC45:
- quan acabem la primera pujada, curta però ben dreta, trobarem un replà. Cal continuar pujant en direcció nord-est i obviar el desviament que baixa cap a la nostra dreta.
- quan trobem un camí que marxa de pujada a la nostra esquerra. Alerta que cal seguir raconant tot seguit en sentit nord i obviar, doncs, aquest desviament.
- i finalment, toparem amb el PRC45 que ens creuarà el pas. L'hem d'agafar en sentit baixada. Iniciarem un llarg i dret descens, que ens portarà fins a una plaça carbonera que conforma un gran replà amb una cruïlla de camins.
Situats a la plaça carbonera, cal agafar el camí que marxa de pujada cap a la nostra esquerra, en direcció nord.
Al capdamunt de la pujada arribarem al pas de la Portella, que identificarem pel pal d'electricitat que hi trobarem.

El camí de baixada del pas de la Portella transcorre per una agradable obaga que ens menarà fins a la casa de pagès de la Vall. Trobarem primer una tanca de fusta i després una bifurcació de camins.
Arribats a aquí, cal que agafem el que marxa de baixada cap a la dreta i que, un tros més avall, segueix tot raconant com a corriol fins abocar-nos a l'ampla pista del PRC47. La seguirem en sentit nord i, just abans d'arribar a la casa de pagès de La Vall, agafarem la pista de desemboscar que marxa a l'esquerra fins que trobem, caminats uns 100 metres, un camí que baixa a la dreta i que és el que hem d'agafar (les marques blanques i grogues del PRC ens ajudaran). Seguirem endavant i després de creuar la pista de desemboscar, arribarem a la monumental roca de la Tosca de Degollats on trobarem l'indicador que ens farà deixar el PRC on ens trobem, per seguir la marxa pel corriol que puja fort a la nostra esquerra i en sentit oest (la forta pujada inicial se suavitza més tard i esdevé més sostinguda i per una ampla pista) i que ens portarà per la llarga obaga de Canemars fins al coll d'Hi Era de Massa.

Quan arribem a l'ample replà del coll, hem de seguir caminant en sentit oest i, tal com ens marquen els indicadors que hi trobarem, hem d'agafar el PRC45 (que seguim identificant per les marques blanques i grogues) en direcció al Coll de les Gargantes.
Tot i que en algun punt han desaparegut, segurament per l'humitat, no hem de deixar les marques durant la llarga obaga que travessarem, malgrat trobar varies desviacions per les diverses pistes de desemboscar existents.
Concretament hi han 5 punts on hem d'estar atents:
- primera cruïlla: seguir la pista de la dreta, i obviar la que marxa per la nostra esquerra. Trobarem marques del PR en un  faig.
- segona cruïlla: revolt de dreta que cal seguir de baixada, tot deixant el ramal que marxa de dret cap a l'esquerra
- tercera cruïlla: al cap de poc de l'anterior, seguir per l'esquerra . També hi trobarem alguna senyal del PR.
En el tram on ens trobem passarem per l'indicador de Font Viva.
- quarta cruïlla: cal deixar la pista que baixa cap a la nostra dreta, i seguir en lleugera pujada per la de l'esquerra.
- cinquena cruïlla, i a poca estona de l'anterior. Cal deixar el desviament de la dreta i continuar pel de l'esquerra.
De sobte, la pista ampla queda tallada i hem de seguir pel corriol que continua en la mateixa direcció sud-oest que hem portat fins ara, fins arribar al Coll de les Gargantes, des d'on iniciarem una pronunciada baixada de camí molt irregular per culpa de l'aigua i del pas de les motos. Sortirem de l'alzinar i se'ns obrirà a la vista, les planes de la vall de Saderra. Ara cal seguir baixant fins que passareu per la casa abandonada de les Valls i continuar pel camí que trobarem entre dos camps de conreu, fins arribar a una cruïlla. En aquest punt, deixarem el PRC45 i continuarem per l'ample ramal que marxa a l'esquerra en sentit nord-est, just pel costat del camp de conreu, i en direcció a la casa de pagès la Coma de Saderra. Passarem pel seu davant i continuarem seguint la pista sempre en sentit nord-est, cap al coll de Duec. Cal no deixar el traçat de la pista. En arribar a un gran pi, el camí fa una ziga zaga cap a la nostra esquerra. Seguirem, de pujada, fins arribar al coll. Aquest camí, en la seva part final, està molt malmès per l'aigua.
Arribats al coll de Duec, continuarem en direcció est i de baixada fins trobar una tanca de fusta que passarem. Sempre de baixada, el camí ens farà passar per sobre un rocam planer fins abocar-nos a una plana on trobarem a la nostra dreta un tancat per al bestiar. Tombarem cap a l'esquerra fins que trobarem, molt a prop, la carretera asfaltada que puja al Santuari.
Nosaltres l'agafarem de baixada fins trobar la casa de pagès de la Redortra, el lloc on hem deixat el cotxe.