7.- Bellmunt, pel salt d'aigua del Mir

Ruta:
Amb aproximació des de Sant Pere de Torelló, caminada circular que consisteix en arribar fins al bonic paratge del salt d'aigua del Mir, amb tornada pel Santuari de Bellmunt.

Resum:
Sortida des de la casa de pagès de la Redortra tot pujant per la carretera asfaltada en la seva part inicial. En sortirem per anar a buscar el coll de Duec i baixarem cap a les Valls de Saderra, per pujar a continuació fins al coll de les Gargantes i tornar a baixar fins travessar el torrent de font Viva. Després ens enfilarem cap a la casa de pagès de Boscatell . En direcció cap al collet de Boscatell, iniciarem la llarga baixada fins arribar al bonic paratge del salt d'aigua del Mir. Retornarem pel mateix camí fins tornar a trobar el collet de Boscatell, i seguirem després, i en direcció a la carena de Boscatell, fins al coll d'Hi era de Massa. Pujarem cap al Santuari de Bellmunt, i baixarem pel camí vell que va creuant la carretera asfaltada fins arribar a la casa de pagès de la Redortra.

Temps i distància:
4 hores i 15 minuts.
16,76 kms.

Dificultat:
Mitja, exigent.

Punts d'aigua:
A dalt l'esplanada del Santuari, la font de Sant Marc, i baixant per la carretera, la Font Vidranesa.

Recorregut:
Sortirem de Sant Pere de Torelló per anar a buscar la carretera asfaltada que puja cap al Santuari de Bellmunt i aparcarem el cotxe pels voltants de la casa pagès la Redortra. Iniciarem la caminada de pujada per la carretera i després dels primers revolts i d'haver recorregut uns 500 metres, trobarem a la nostra esquerra i en sentit oest, al mig d'un ample revolt, un desviament cap a una pista de terra que hem d'agafar fins trobar, a pocs metres, un tancat per al bestiar. En aquest punt, ens desviarem cap a la nostra dreta per anar pujant, primer pel mig d'alzines i roures, i després per una ampla plana fins que trobarem una tanca de fusta, just abans d'arribar a coll de Duec.

Cara nord del Santuari de Bellmunt

Quan siguem al coll, iniciarem una llarga baixada en direcció oest, per un corriol molt malmès per l'aigua en el seu tram inicial però que en pocs metres esdevé més ample i còmode passant pel mig de roures i alzines, i que ens portarà fins a les planes de Saderra. Hem d'anar baixant sense deixar l'ample camí on ens trobem. En un punt determinat, al sortir de l'arbreda, trobarem una corva d'esquerra que ens farà canviar el sentit de baixada. Hem de seguir baixant per la pista dibuixada. Passarem per la casa de pagès de la Coma de Saderra.

Seguirem baixant fins arribar a trobar un gran camp de conreu que passarem per la seva banda esquerra.
Just quan la pista voreja el capdavall del camp, dibuixant una llarga corba de dreta, trobarem l'indicador identificatiu de les Valls de Saderra. Agafarem el ramal que marxa en sentit nord, deixant la pista on ens trobem i seguint els indicadors per enfilar el camí cap al coll de les Gargantes, un dels recorreguts més bonics que podem fer aquests verals.

En aquest punt del recorregut haurem entrat al PRC45 pel que anirem trobant els corresponents senyals grocs i blancs. Al final de la curta recta de pujada que hem agafat, trobarem el poc que queda de la casa de pagès de Les Valls. La vorejarem per la seva part esquerra, pel costat d'una gran figuera. Les feixes i els grans roures que hi trobarem ens fan pensar en què la casa es trobava en un entorn que havia de ser molt bonic i ben cuidat. Passada la casa, iniciarem l'agradable i exigent camí de pujada fins el coll de les Gargantes.
Arribats al petit pla del coll, seguirem pel corriol que continua en sentit est i que transcorre per la zona obaga de sota la muntanya de Bellmunt. Trobarem encara un parell més de curtes pujades de pedra abans de seguir planejant durant una estona.
Arribarem a un punt on trobarem un senyal de desviament del PRC45 per un camí que s'enfila a la nostra dreta: l'hem d'obviar, deixar el PR, i continuar planejant en el mateix sentit de baixada que portem (ja veureu que hi ha senyals d'acabament del PR). En el tram final d'aquest corriol, i just abans d'abocar a una petita plaçoleta que fa, haurem de fer un curt però dret baixant (aneu alerta de no patinar).
Quan siguem a la plaçoleta i orientats en el mateix sentit nord-est que portàvem, trobarem dos corriols que marxen: un en lleugera pujada més cap a l'est, i l'altre de baixada més en sentit nord, cap a la nostra esquerra. Hem d'agafar aquest últim que ens portarà de sostinguda baixada fins creuar el torrent de Font Viva (hi trobarem una fita al terra).
Si el cabal d'aigua ho permet i anant en compte de no caure, val la pena ficar-se dins el torrent i baixar-lo uns 50 metres (el llit és planer i ample) just fins que arribarem a una raconada. El lloc és molt bonic: la vegetació, l'entorn i el silenci que s'hi respira el fan encisador.

Recularem i tornarem al camí que hem deixat, creuarem el torrent i iniciarem la pujada que ens situarà a la pista que porta a la casa de pagès de Boscatell. Uns 150 metres abans d'arribar a la casa, trobarem els indicadors de la pujada que ens enfilarà fins al collet de Boscatell, des d'on podrem gaudir d'unes boniques vistes del sot del Mir en primer terme i de Santa Maria de Besora i del Pirineu al fons.

Iniciarem la llarga baixada que ens portarà sense pèrdua fins al bonic paratge del Salt d'aigua del Mir. A l'arribar al plà, hi trobarem un indicador amb un caretell clavat que diu: als molins. En aquest punt, en comptes de marxar en sentit sud cap al salt, agafarem la pista que de cara i que baixa en sentit nord (per on vénen els visitants que arriben de Santa Maria de Besora) per anar a veure el que havia estat la petita resclosa per on es desviava l'aigua que feia funcionar el molí. Només cal caminar pocs metres per badar davant d'aquesta obra rudimentària, tan antiga i tan ferma, en què la paret està feta de taulons de fusta.

Retornarem per on hem vingut, i ara sí, baixarem fins arribar a l'espectacular salt d'aigua del Salt del Mir, de forma de cua de cavall. Arribarem a un bonic mirador a peu de riu que ens permetrà contemplar la seva majestuositat.

Actualment s'està duent una gran tasca (que des d'aquí aprofito per agrair sincerament) per condicionar i recuperar tot aquest entorn tan bonic: recuperar les restes de l'edificació, una estructura composta per tres molins fariners que aprofitaven la força de l'aigua per moldre el gra.

Per tornar, hem de retrobar el camí per on hem vingut i fer-lo de pujada fins arribar al collet de Boscatell, per després baixar-lo fins abocar a l'ampla pista de Boscatell que ens barra el pas. L'agafarem ara en sentit est, cap a la nostra esquerra. Començarem a fer la llarga carena de Boscatell. El camí tot i força planer, és tot ell en sostinguda pujada. Arribarem a una cruïlla on trobarem l'indicador que ens farà girar cap a la nostra dreta, en sentit sud, per portar-nos fins al coll d'Hi era de Massa.
Enfilarem la pujada cap al Santuari de Bellmunt: poc tros, però puja de valent. Arribarem a dalt l'esplanada del Santuari, moment que aprofitarem per gaudir de les vistes des dels diferents miradors que hi trobarem.

La baixada, la iniciarem per la part del davant, per les escales, i fins arribar a l'aparcament de cotxes. A partir d'aquí farem tot el descens pel camí vell que trobarem just a la part alta de l'aparcament i que va creuant la carretera de forma contínua, passant per l'Alzina Grossa, per la Font Vidranesa i el Pedronet de la Verge de Montserrat (en aquest punt, quan trobarem la carretera, el camí no enllaça directament, sinó que seguirem  per l'asfalt i després d'uns 15-20 metres havent passat el Pedronet, tornarem a trobar el cami de baixada). Al final d'aquest darrer tram i en trobar de nou la carretera, l'agafarem fins arribar a la casa de pagès de la Redortra, lloc on hem deixat el cotxe.

Joel ha dit...

Moltes gràcies per les indicacions i les fotografies! Provaré de fer alguna de les rutes proposades.