8.- Bellmunt pel Castell de Torelló, Coll de Duec, i la carena de Bellmunt

Ruta:
Caminada circular amb sortida de Sant Vicenç de Torelló i que arriba al Santuari de Bellmunt passant pel Castell de Torelló, coll de Duec, cresteja la carena de Bellmunt i torna per Forat Micó i Sant Pere de Torelló.

Resum:
Sortim de Sant Vicenç de Torelló. Pugem al Castell de Torelló i seguim fins al coll de Duec per iniciar l'ascens al Santuari, tot anant a buscar la carena de Bellmunt per la seva banda esquerra més allunyada i crestejant-la fins arribar al Santuari. La baixada la farem cap al coll d'Hi era de Massa, tombant cap a la Tosca de Degollats i per Forat Micó fins a la casa de pagès de la Vall. A continuació, ens enfilarem cap al turó de la Portella, baixarem cap a la masia d'El Serrat fins arribar a Sant Pere de Torelló, per seguir fins a Sant Vicenç de Torelló, on acabarem la caminada.

Temps:
6 hores.
21,79 kms.

Dificultat:
Mitja: cal resistència. En el seu tram inicial, aquesta caminada és una mica trencacames.

Punt d'aigua:
A dalt l'esplanada de Bellmunt, la font de Sant Marc.

Recorregut:
Sortim de Sant Vicenç de Torelló en direcció a la casa de pagès El Camps que vorejarem per la seva part esquerra per anar a buscar el camí fins a la casa de pagès El Vilar. Resseguirem el tancat de la casa per la seva banda esquerra, en sentit oest, i continuarem recte fins trobar una casa abandonada. A la dreta, comença l'ample camí de pujada cap al Castell de Torelló: des de dalt podrem contemplar una bonica panoràmica de 360º.
Continuarem el recorregut baixant del castell per l'escaleta de ferro per on hem pujat i ens encararem en direcció Bellmunt pel camí que continua baixant per darrera del castell (haurem de sortejar un parell de pronunciats tobogans) en direcció nord-est cap al Serrat dels Tres Batlles. Passarem el turó del serrat per sota, per la seva banda dreta, i continuarem resseguint el camí fressat de baixada que ens aboca a una raconada obaga que trobarem després d'un dret i curt baixant de pedra. Quan sortim a la part solella, encararem una curta i dreta pujada fins arribar al replà - hi trobareu un tronc de pi caigut i entravessat al camí -. Cal que estigueu al cas, doncs just a la baixada següent, trobarem un segon replà amb el desviament a la dreta - un pèl amagat - que hem d'agafar. En aquest moment, deixarem els senyals grocs i blancs i agafarem de referència uns punts vermells marcats.
La baixada ens portarà fins al Coll de Maronta, per seguir carenejant fins arribar a coll de Duec (tingueu present anar seguint els punts vermells). En aquest punt, començarem la pujada (que comença força dreta però que es fa més suau després) pel costat esquerre de l'indicador verd que hi trobareu, i que ens portarà fins a la carena de dalt la serralada de Bellmunt.
Passarem per un atapeït bosc d'alzines: entreteniu-vos a contemplar les petjades que hi van deixar els antics carboners que hi treballaven (de cada soca d'arbre, en surten tres, quatre, cinc, o fins i tot més troncs, preparats per a un millor aprofitament del carbonet vegetal que n'extreien).
Arribarem fins al Mirador, un dels punts més bonics de la zona per les seves vistes i parada obligatòria en aquest recorregut. A partir d'aquí, el camí canvia d'orientació i ens fa caminar per la part obaga enfilant-se per la cresta de la llarga carena que ens portarà, sense pèrdua i després de passar pel costat de les antenes de comunicacions, fins a l'esplanada del Santuari. Aquest és un dels trams més agraïts, ja que en fer-se a una bona alçada, es pot apreciar el contrast entre la part solella i l'obaga, la plana de Vic i el Vidranès, alzines i roures amb faigs. Preciós.

La baixada del Santuari la farem pel camí en direcció Vidrà fins arribar al coll d'Hi era de Massa, on seguirem la pista de bosc que marxa cap a la nostra dreta, en direcció est, cap a la baga de Canemars. Continuarem baixant fins arribar a una placeta on s'acaba l'ampla pista. En aquest punt, i continuant recte en el mateix sentit nord-est que portem de baixada, trobarem un petit corriol de pujada molt suau i que, després d'un llarg i agradable descens, ens portarà just davant la magnífica roca de la Tosca de Degollats.
Agafarem el vial (que és el camí ral que va de Vidrà a Sant Pere de Torelló) on hem abocat, en sentit sud de baixada i en direcció a Sant Pere de Torelló. Passarem pel costat de la casa de pagès de La Vall i seguirem per l'ampla pista fins arribar al trencall que, de pujada, ens enfilarà cap al collet de la Portella. Trobareu aquest trencall just després de passar un revolt de dreta, quan perdeu de vista al darrere vostre la casa de La Vall i des d'on veureu, al vostre davant i ben enfilada, l'ermita de Bellmunt. El camí de pujada fins arribar a l'enfilat pas de La Portella - hi veureu un pal d'electricitat - està molt ben fressat i l'hem de fer sempre en l'orientació sud de pujada i per la nostra banda esquerra.
Quan haurem arribat a dalt, iniciarem la baixada fins a la masia El Serrat. A mig camí trobarem el PRC-45, senyalitzat amb dues ratlles: una groga i l'altre blanca, que ja no deixarem fins a l'arribada. Continuarem el camí en direcció a l'ermita de Sant Roc, i seguirem baixant fins arribar a la casa de Fontdevila. En aquest punt, agafarem la carretera asfaltada que deixarem als pocs metres per prendre un trencall a la dreta que ens enfilarà cap a l'església de Sant Pere de Torelló. Hi passarem per davant i ens desviarem pel primer carrer a la dreta que trobarem. Anirem seguint els senyals del PRC-45 que ens ajudaran a travessar el poble i sortir pel camí que segueix planer i recte, entre el marge de dos camps. Farem un petit tobogan per creuar la riereta del Pujol fins trobar el camí de pedra que, de baixada, ens farà passar a prop de la casa de pagès El Roger que quedarà a la nostra dreta. Seguirem pel camí cimentat fins trobar el trencall cap a la dreta, just al costat d'una petita granja. Seguirem recte per travessar, pel mig, un camp de conreu amb el camí fressat per les motos, creuarem el rierol de l'Anijol, i enfilarem finalment cap a Sant Vicenç de Torelló, el nostre punt de sortida.