2.- Bellmunt des de Sant Pere de Torelló

Ruta:
Pujada al Santuari de Bellmunt (1.246 mts.) des de Sant Pere de Torelló, i tornada per la carena i Coll de Duec.

Resum:
Caminada que comencem sortint de Sant Pere de Torelló, just després del revolt del cementiri on deixarem la carretera asfaltada, i que segueix en gran part el camí vell que és el traçat tradicional de pujada al Santuari. La tornada la farem per la carena, amb baixada fins a Coll de Duec, i resseguint ja en el tram final, el mateix camí per on hem pujat.

Temps i distància:
3 hores i 20 minuts.
11,57 kms.

Dificultat:
Mitja-baixa. Sense dificultats per caminar segons el temps estimat.  Aquesta caminada té dues parts completament diferenciades: la primera que és tota de pujada, i la segona, tota de baixada.
Visualitzar altimetria.

Punts d'aigua:
A mitja pujada trobarem la Font Vidranesa i a dalt l'esplanada, la Font de St. Marc .

accés dades tècniques, i track per GPS

Recorregut:
Arribarem en cotxe a Sant Pere de Torelló on trobarem els senyals que ens indicaran el camí cap al Santuari. Deixarem el cotxe a l'esplanada que trobem davant del cementiri i iniciem el recorregut per la carretera que puja cap al Santuari. Deixarem aquesta carretera, just després de passar el cementiri, i enfilarem la pujada de pedra que trobarem de seguida a la nostra dreta. Hem d'anar pujant pel dret fins arribar, sense pèrdua, a un gran dipòsit d'aigua que voltarem per la seva banda esquerra. En aquest punt ja trobarem unes senyals blanques i vermelles que ens ajudaràn durant bona part de la pujada.

Hem d'anar seguint el camí marcat fins a trobar un pal d'electricitat. Just després de passar-lo, començarem una pujada curta de camí de pedra sorprenentment dreta i que haurem de travessar longitudinalment, girant totalment cap a la nostra banda esquerra, per trobar el traç que segueix pujant, ara ja més planer i pel mig d'alzines, fins arribar a trobar i creuar, per primera vegada, la carretera asfaltada. El camí segueix pujant tot seguit.
Aquesta nova pujada, ja un tros més amunt, ens tornarà a abocar a la carretera que resseguirem fins arribar al Pedronet de la Verge de Montserrat -parada obligatòria pel seu mirador des d'on, en un dia clar, es veuen les muntanyes de Montserrat-. Continuem per la carretera fins tornar a agafar el camí que retrobem a la nostra esquerra després de dos revolts passat el Pedronet.
Al final d'aquest nou tram arribarem a Font Vidranesa. El camí continua pel seu darrera. Tornarem a creuar la carretera i, seguint el camí que trobem tot recte, arribarem a la monumental Alzina Grossa. Entreteniu-vos admirant la seva majestuositat i, reprengueu la marxa pujant pel corriol que es dibuixa pel seu darrera. A partir d'aquí iniciem la part del recorregut més agradable, sobretot perquè el seu traçat és més suau. Tornarem a creuar, i per última vegada, la carretera fins arribar al capdamunt on trobarem l'aparcament de cotxes emplaçat a sota el Santuari.
Encarem la darrera i dreta pujada pel camí cimentat que, tot i que també arriba a dalt donant la volta pel darrera, el deixarem de banda, per agafar el camí solell del davant, pujant l'esglaonat que hi ha després del roure que trobarem - i des d'on podrem veure des d'on salten els afeccionats al vol lliure-.

Per a la tornada, sortirem de l'esplanada del davant el Santuari per l'ample camí de ciment, en sentit ponent. Just abans d'arribar al primer revolt, tombem cap a la dreta per seguir el camí que marxa en direcció a les antenes de telecomunicacions que veureu. Després de passar per davant d'aquestes instal·lacions, continuarem resseguint tota la llarga carena per dalt -està senyalitzat amb la marca d'un punt rodó vermell- i això ens permetrà  gaudir de les vistes magnífiques que se'ns ofereixen i anar combinant la part solella amb l'obaga -alzines i roures amb faigs-. Just al capdavall de la carena, el propi camí ens fa girar cap a la nostra esquerra, tombant definitivament a la part assolellada i fins arribar al Mirador, parada obligatòria per les seves excel·lents vistes de la Plana: en primer terme la vall de Saderra, el Castell de Torelló i el castell d'Orís. És en aquest punt, si prenem de referència el santuari de Bellmunt, on ens trobem en la part més allunyada de la serralada. Ara seguirem el camí, tot de baixada, que de forma longitudinal ens farà anar recuperant la perpendicularitat del Santuari i fins arribar, sense pèrdua, al Coll de Duec.
Arribats aquí, girant cap a la nostra esquerra per seguir baixant en direcció a Sant Pere de Torelló, trobarem una tanca de fusta que passarem. Sempre de baixada, el camí ens farà passar per sobre un rocam planer fins anar a petar a una plana on trobarem, a la nostra dreta, un tancat per bestiar. Ara girarem cap a l'esquerra fins arribar a trobar, molt a prop, la carretera asfaltada que puja al Santuari.
Enfilarem aquesta carretera en sentit pujada per seguir tot recte i planer fins trobar, a poca distància, l'indicador de la casa de pagès de Padroses. Aquí cal que agafeu, a la nostra dreta, el mateix camí que ja hem fet de pujada a la part inicial de la caminada. Passarem pel dipòsit d'aigua, farem la baixada pel costat dret del cementiri, i arribarem a l'aparcament on hem deixat el cotxe.