9.- Bellmunt, fins els meandres del riu Ter

Ruta:
Sortida de Sant Pere de Torelló. Després de pujar al Santuari de Bellmunt es baixa cap el Coll d'Hi era de Massa. Farem la carena de Boscatell primer i desprès el GR-3 que ens portarà fins a tocar el riu Ter, a prop de Sant Quirze de Besora. Seguint el sender Vora Ter retornarem per les Valls de Saderra.

Resum:
Caminada circular amb sortida de Sant Pere de Torelló. Deixarem el cotxe a la casa de pagès de la Redortra, i pujarem fins a dalt el Santuari. En baixarem cap el Coll d'Hi era de Massa, tot seguint a buscar la carena de Boscatell.
A l'arribar a la casa de Boscatell, continuarem pel GR-3 que després d'una llarga baixada ens portarà fins just al davant del riu Ter, a prop de Sant Quirze de Besora. En el punt on el riu dibuixa un ample i bonic meandre. Continuarem una estona resseguint el camí Vora Ter, que ens portarà fins al veïnat de Saderra, on retornarem pel camí de les Valls de Saderra en direcció a Coll de Duec, des d'on anirem a trobar la carretera que baixa de Bellmunt i que ens portarà fins a la casa de la Redortra, el nostre punt de sortida.

Temps i distància:
4 hores i 30 minuts
18,28 kms.

Recorregut:
Farem l'aproximació en cotxe fins a Sant Pere de Torelló per anar a buscar la carretera que puja cap el Santuari de Bellmunt.
Aparcarem el cotxe a prop de la casa de pagès de la Redortra. Iniciarem la caminada resseguint la carretera per després iniciar la pujada fins al santuari per les dreceres que hi trobem. Després de fer els primers revolts seguits, i encarats en sentit llevant trobarem una llarga recta amb un indicador de ferro pintat blanc que diu Perdroses. El trencant del corriol de pujada el trobarem aproximadament a uns 20 metres, a la nostra esquerra. L'agafarem i cap amunt. El camí està ben dibuixat. Ull que al començament segueix en paral·lel a la carretera. No ens enfilem de dret pel rocam que hi trobem.

Aquesta primera pujada, ja un tros més amunt, ens abocarà de nou a la carretera que resseguirem fins arribar al Pedronet de la Verge de Montserrat -parada obligatòria pel seu mirador des d'on, en un dia clar, es veuen les muntanyes de Montserrat-. Continuem per la carretera fins tornar a agafar el camí que retrobem a la nostra esquerra després de dos revolts passat el Pedronet.
Al final d'aquest nou tram arribarem a Font Vidranesa. El camí continua pel seu darrera. Tornarem a creuar la carretera i, seguint el camí que trobem tot recte, arribarem a la monumental Alzina Grossa. Entreteniu-vos admirant la seva majestuositat i, reprengueu la marxa pujant pel corriol que també es dibuixa pel seu darrera. A partir d'aquí iniciem la part del recorregut més agradable, sobretot perquè el seu traçat és més suau. Tornarem a creuar, i per última vegada, la carretera fins arribar al capdamunt on trobarem l'aparcament de cotxes emplaçat a sota el Santuari.
Encarem la darrera i dreta pujada pel camí cimentat que, tot i que també arriba a dalt donant la volta pel darrera, el deixarem de banda, per agafar el camí solell del davant, pujant l'esglaonat que hi ha després del roure que trobarem - i des d'on podrem veure des d'on salten els afeccionats al vol lliure-.

Val la pena encantar-nos una estona amb els diversos miradors que hi trobem. Cal pujar fins el de davant l'entrada de la capella.
La baixada del Santuari la farem pel camí en direcció Vidrà. A l'esplanada -en sentit nord- veurem els indicadors i les escaletes per baixar fins al coll d'Hi era de Massa.
Arribats al coll continuarem tot seguit, en el mateix sentit que portem, en direcció Coll de Vidrà / Vidrà.  Un indicador ens ajudarà.
Avançarem uns quants metres fins a trobar una nova cruïlla de camins. Aquí hem de deixar el sentit que portem i continuar per la pista que marxa cap a la nostra esquerra, en sentit oest. Començarem el camí de la carena de Boscatell, a l'hora que entrem en el GR-3 amb les seves senyals blanques i vermelles.
Per una ample pista, iniciarem la llarga baixada que ens portarà fins a la casa de pagès de Boscatell. Poc abans d'arribar-hi, passarem per l'indicador que ens direccionaria cap el salt del Mir.
Arribarem a la casa de Boscatell, per cert amb un lamentable i progressiu estat de deteriorament. Una llàstima doncs la seva estructura d'allargada planta baixa no és habitual en la resta de cases de pagès de la zona.
El camí continua en direcció oest, la mateixa que portem, pel fons d'una clariana que queda al davant de la casa, desprès d'una petita bassa d'aigua. Hi trobarem, indicat amb la senyal del GR, un corriol que comença una nova i llarga baixada. Trobarem un parell de cruïlles. En cada punt, hem de continuar baixant pel camí més fresat que marxa per la nostra esquerra.
El camí ens dona unes vistes molt boniques: Sant Quirze de Besora i Montesquiu al davant, i Santa Maria de Besora a la nostra dreta.

el poble de Sta. Maria de Besora, amb el Puigmal al fons

Arribats al pla trobarem el tercer desviament de camins: per tal de seguir carenejant tot seguit i recta, obviarem el que baixa cap a la nostra esquerra. Ens orientarà un indicador del GR pintat en un arbre.
Ens enfilarem per pujar un petit turó. Poc tros. El corriol segueix baixant per la part obaga. La baixada torna a ser força llarga.
Quan sortim a la clariana, hem d'estar atents doncs el camí deriva pel rocam cap a la nostra esquerra. Si estem al cas, veurem els senyals del GR pintats al terra -tampoc podem perdren's-. Entrarem a una pineda on tornarem a trobar una ample i agradable pista que ens portarà fins a veure al fons el riu Ter i les naus industrials de Sant Quirze de Besora. Podem apreciar clarament el gran i ample meandre que dibuixa el riu en aquest punt.
Ens aproparem al conjunt de cases que conformen l'entorn del veïnat i del molí de la Foradada. En arribar a la primera casa que trobem, abocarem a una pista transversal tot canviant el sentit de baixada que portem per tombar a la nostra esquerra en sentit sud resseguint la banda esquerra del riu. Ens ajudarà un indicador que diu "acampades el Solà" En aquesta cruïlla haurem deixat el GR-3.
Permeteu-me fer referència a la particularitat d'una de les antigues cases que hi trobem: l'existència d'una comuna exterior, el que ara en diríem el lavabo, i que anava a petar al femer de la casa.

molí de la Foradada

Bé, continuem. Seguirem per la pista que hem agafat, amb el mateix sentit de baixada que porta el riu. Vorejarem l'àmplia rocanada que hi fa. Arribarem a una cruilla de camins, amb uns indicadors. Primer un que baixa a la nostra dreta, tot canviant el sentit -l'obviarem-, i uns pocs metres més endavant hi trobem una bifurcació, amb una pista que marxa de pujada cap a la nostra esquerra -també l'obviarem-, i el que hem de seguir que planeja a la nostra dreta, vorejant un gran camp de correu.
En arribar al capdavall d'aquest camp i després d'una corba d'esquerra, trobarem un indicador que diu "camí de l'illa".
Deixem l'ample pista on ens trobem per agafar el corriol de la curta però pronunciada baixada que hi trobem, i que ens portarà a creuar el torrent de l'Illa. Tornarem a seguir una estona pel costat del Ter, fins que una lleugera pujada ens farà abandonar la proximitat del riu i arribar a la casa de pagès El Collell.
Seguirem per la pista de terra que trobem, en sentit llevant, i que ens portarà fins a les cases del veïnat de Saderra. A l'arribar a la primera casa, trobarem una cruïlla de camins. Tot derivant-nos cap a la nostra esquerra -i en sentit pujada- agafarem la carretera asfaltada. Entrem al bonic paratge de les Valls de Saderra que ens farà arribar a coll de Duec.
Passarem per davant de la magnífica masia de Saderra. Seguirem  amb sostinguda pujada per la mateixa carretera. Més endavant també trobarem, queda a mà esquerra, la casa de Tartera. Tot seguit i després de deixar un altre desviament a la nostra esquerra i d'una lleugera pujada on hi ha un gran plafó indicatiu de l'espai d'interés natural on ens trobem, s'acaba l'asfalt. Seguirem per la pista de terra.
A la poca estona, trobarem un altre desviament, ara emporlanat, que marxa també a l'esquerra. Nosaltres hem de continuar per la pista de terra que marxa més a la dreta.
Arribarem a una nova bifurcació de camins en forma de V. Aqui seguirem pel ramal de l'esquerra.
Més endavant també trobarem l'indicador del desviament cap el coll de les Gargantes. Nosaltres hem de seguir per la pista en el mateix sentit que portem. Vorejarem un gran i llarg camp de conrreu.  Passarem pel davant de la casa de pagès de la Coma de Saderra. A partir d'aqui el camí es comença a desdibuixar, tot i que segueix prou ben fresat, i en clara orientació a llevant. Només haurem d'estar al cas en arribar a un punt on hem de fer una ziga zaga. La referència és un gran pi solitari que ens queda just al nostra davant, on pot semblar que el camí s'acaba, però que segueix a la nostra esquerra.
Entrem dins una arbreda que ens portarà, per un camí amb un tram final molt malmés per l'aigua, a arribar fins a coll de Duec.

Arribats al coll, continuarem en direcció est fins trobar una tanca de fusta que passarem. Sempre de baixada, el camí ens farà passar per sobre un rocam planer fins abocar-nos a una plana on trobarem a la nostra dreta un tancat per al bestiar. Tombarem cap a l'esquerra fins que trobarem, molt a prop, la carretera asfaltada que puja al Santuari.
L'agafarem de baixada fins trobar la casa de pagès de la Redortra, el lloc on hem deixat el cotxe.