ARBRES MONUMENTALS: el Freixe de Freixeneda

Nom científic: Fraxinus excelsior
Característiques tècniques: enllaç a Vikiloc

Perímetre tronc a una alçada aprox. d'1,30 metres:
4 metres i 85 centímetres.

Coordenades UTM:

Terme Municipal:
La Vall d'en Bas

Ubicació:
al costat de la casa de pagès de Freixeneda.
Per arribar-hi haurem d'agafar la carretera que marxa de Vidrà cap a Ciuret. Després de passar Ciuret i a un quilòmetre mal comptat, trobarem a la nostra dreta i en un revolt molt tancat la pista que marxa cap a la collada de Pla Traver. L'estat de la pista permet arribar amb turisme fins al coll.
Si es va amb tot terreny podem seguir fins a la mateixa casa de pagès de Freixeneda.
Si no, és millor deixar el cotxe a la collada de Pla Traver i continuar a preu. És una passejada força planera i molt bonica. Una bona part transcórrer per dins una fageda on anirem trobant una bona colla de faigs de destacables dimensions.
Ah! a mig camí trobarem una pista que s'enfila i marxa cap a la nostra esquerra. L'hem d'obviar i continuar planejant tot seguint el mateix sentit que portem.

Sempre he sentit explicar que tots els noms i topònims dels llocs tenen el seu significat. I que aquest significat normalment està directament relacionat amb la seva ubicació o entorn.
En aquest cas ho van clavar: l'arbre, un freixe, es troba a tocar la casa de pagès de Freixeneda, i en tot l'entorn de la casa hi trobem una bona colla de freixes. La majoria d'ells també de grans dimensions.

Això sí, l'exemplar més gran és simplement espectacular. Difícil és imaginar-se un freixe d'aquestes dimensions: una volta de canó de 4 metres i 85 centímetres supera qualsevol previsió.
L'arbre es troba en molt bones condicions.
Veure'l és un regal de la natura que no es pot desaprofitar!