CASES DE PAGÈS: El Molí de Collfred

Edificació que forma part del veïnat de Collfred. Per arribar-hi seguirem la pista que marxa per entre la casa Nova i la casa Vella de Collfred en direcció a la casa de pagès de Freixeneda. Just després del baixant de sota la casa Vella, i abans de creuar un petit torrent, deixarem la pista principal i agafarem la que segueix de baixada a la nostra esquerra, en sentit llevant.
Es tracta d'una estructura que crida l'atenció perquè l'habitatge es troba separat del lloc on hi ha el mecanisme del molí fariner. Molt probablement sigui aquesta la raó que consti com a habitatge en els registres trobats.
La vivenda es troba a peu del camí. Al seu dessota, i molt ben perimetrada, hi han les restes de la gran bassa que recollia l'aigua que baixava del torrent.
Al fons de la bassa s'hi troba el forat per on marxava l'aigua i que aprofitant el desnivell del terreny activava tot el mecanisme de treball.
Si bé les restes del mecanisme del molí estan malmeses, en la seva part baixa i a peu de la riera encara podem trobar en perfecte estat la boca de sortida de l'aigua.

Terme Municipal:

1.075 metres

La casa:

La bassa:

L'estructura externa i sortida d'aigua:

detall de l'interior del forat del desaigua